Munchkin
A 90-es évek magyar játékkultúrájához a Röfipóker mellett Ian Livingstone és Steve Jackson lapozgatós könyvei is hozzátartoztak. Utóbbi brit úriembernek ráadásul van egy amerikai névrokona is, aki szintén a játékbizniszben utazott, és maga is besegített az angoloknak, amikor azok már nem bírtak elég lapozgatóst leszállítani a kiadójuknak. A másik Steve Jackson írta a Skorpiók mocsarát és a Robotkommandót, a saját magáról elnevezett Steve Jackson Games igazgatói székében ücsörögve pedig kitalált vagy két tucat vicces társasjátékot. Ezek közül már mi is bemutattuk a Lovecraft-életműnek egyszerre tisztelgő és odabökő Cthulhu Dice-t meg az agyzabálós Zombie Dice-t, most pedig a magyar nyelven játszható Munchkint bontottuk ki.
Mindenki csalt a Kaland-Játék-Kockázat könyvekben. 3 rúnakardot, 2 sisakot meg 3 pajzsot hordtunk egyszerre, és akkor is varázsoltunk, ha harcossal játszottunk. Mindig dupla hatost dobtunk a szerencsepróbákon, és hiába voltunk a jóság bajnokai, pár ezüst reményében levágtuk az összes szembe jövőt. Minden olyan tárgy a zsákunkban kötött ki, ami nem volt a padlóhoz szögelve, sőt, egy réz gyertyatartóért még az istenünk templomát is kifosztottuk. Steve Jackson kártyajátéka pont ezt a hangulatot intézményesítette.
A Munchkin nem hogy megengedi, egyenesen kötelezővé teszi, hogy a seggberúgás csizmájában és felszarvazott sisakban feszítő törpe-elf varázsló-tolvaj egy éneklő-táncoló varázskarddal és a Napalmbottal hadonászva, a kalandmester megvesztegetésével és cinkelt kockákkal szívassa halálra a legjobb barátját. Miközben azon röhög, hogy a 6. szintű szörnyként felbukkanó Ügyvéd szakmai szolidaritásból nem bántja a tolvajokat.
Bár a Munchkin alapvetően a fejlődésorientált fantasy szerepjátékokat parodizálja, működési mechanizmusában semmiben sem különbözik tőlük. A cél itt is az, hogy az 1. szintű, röhejesen gyenge szörnyekért kapott fegyverek, vértek és bájitalok bónuszaival az egyre magasabb szintű és egyre brutálisabb képességű monsztáktól még durvább varázstárgyakat szerezzünk, és egészen a győzelmet jelentő 10. szintig jussunk (ezt az egyet egyébként nem lehet elérni szintlépő lapokkal vagy rablott kincsek eladásával, csak harccal).
Természetesen a saját karaktereink tápolása mellett a többiek gyengítése is nagyon fontos feladat. Ehhez mezei átkok mellett a kezdéskor kapott vagy a pakliból később felhúzott, harcokat befolyásoló lapokat használhatjuk fel: nincs is szebb annál, amikor a végső győzelemre készülő, saját magát klónozó, 30-as összerejű játékos lecsapni kívánt 1. szintű szörnyét a többiek felpuffasztják 10. szintűre, aztán császkáló szörnyként rászabadítják még a 20. szintű Plutóniumsárkányt. Aztán a sárkány anyját is.
Forrás: Index, 2011.07.17. 19:36